onsdag 31. august 2011

Takk og farvel...

Edisons glødelampe fra attenhundreogdentid er snart historie.  EU, New Zealand, USA, Australia, Canada og sikkert noen flere har rotta seg sammen og ærklært den for så miljøfientlig at den nå bli forbudt.  Forstå det den som kan. 


Den matte glødepæra er allerede blitt forbudt i salg sammen med klare pærer over 60W.  1. september, har turen kommet til den klare 60W pæra.  Det er den styrken som er mest anvendt i norske hjem i følge produsenter og forhandlere, og flere av de samme sier at de tror folk vil få seg en solid overraskelse nå som det snart blir umulig å få tak i pærer av den typen "de alltid har brukt".  Om ikke lenger ryker også halogenpærene, de vi f.eks bruker i downlights og i en del smålamper.  Tanken er at glødepærene og halogenpærene skal erstattes av sparepærer og pærer med led-teknologi.


Attenhundreogdentid det er nokså lenge siden, men Edison var en smarting og enda er det vel knapt noen som har klart å finne opp pærer som er fullgode erstatninger til glødepæra?  De lyser, sparepærene, og gjør sånn sett jobben sin, men ellers kan de være litt så som så.  Jeg har hørt elektrikere si de er betenkte vedrørende sparepærenes samarbeidsevne med det elektriske utstyret vi har i huset fra før.  Dimmebrytere blir nevnt som et problem for sparepærene.  Bryteren tåler ikke pæra og pæra tåler ikke bryteren. Og selv de pærene som er ment for dimming flimrer skikkelig hvis du forsøker å bruke dem i romlemantisk middag for to-styrke.  Vi som endelig fikk oss dimmer på kjøkkenlampa nå som vi flytta...  Vi fikk også downlights på badet til gubbens store glede.  Synd da at de nye led-lysene angivelig får lampene til å smelte pga for lav belastning...

Estetisk sett er de jammen ikke mye å skryte av.  Sjøstøgg pære og grelt lys er konklusjonen så langt i alle fall.  Både fargetemperatur og fargegjengivelse er som regel dårligere på sparepærene enn det vi er vant med på glødepærene og halogenpærene, og det blir ikke helt det samme å sette et oppkveila lysrør i Nude-lampa.  Ikke det ar jeg har ei, men jeg ønsker meg jo ei...



Såpass burde man kanskje likevel være villig til å ofre for miljøets skyld, men når kritiske røster påstår at sparepæra er en miljøtaper sammenlikna med glødepæra på alle andre områder enn strømforbruk, da begynner det hele å høres rimelig meningsløst ut.  Det er ikke gratis for miljøet å lage den elektronikken som angivelig sitter i sparepæra, ei heller å organisere sikker innsamling av oppbrukte pærer.  Kvikksølv inneholder de også.  Argumenter som at kullkraft står for større kvikksølvutslipp enn sparepærene gjør, kjenner jeg fungerer bare "så der" når man samtidig blir oppfordra til å forlate rommet en halvtime dersom man skulle være så uheldig å knuse ei pære.  Belastninga inni huset mitt blir større enn jeg liker, og sånn som verden utvikler jeg har jeg liten tro på at vi vil se reduserte utslitt fra kullkraftverkene før de en dag blir tvunget fordi de er tomme for kull...

Glødepærene kommer i alle fall til å bli savna her i huset.  Det blir en lang prosess å finne pærer som fungerer til formålet er jeg redd.  Alt for mange av sparepærene får folk til å se ut som levende lik, og gir et grelt og alt annet enn koselig lys.  Og kos vil vi jo ha!  Ubehagelig er mange av dem også.  De flimrer liksom (særlig de dimbare pærene får kjeft for at de flimrer), og man blir litt kokko i hodet av å lese under en del av dem.  Mulig det er andre årsaker til at jeg er kokko i hodet innimellom altså, men det blir ikke bedra av lilla lys og durende transformatorer eller hva det nå er.  Man blir bedt om å være obs på strålinga de avgir.  Særlig problematisk tenker jeg det blir i forhold til Anes leselampe på pulten, og våre sengelamper?  Tid til å starte opp og oppnå full lysstyrke trenger de også, så å gå en kjapp tur i kjellern bli liksom ikke helt det samme når du må famle rundt i måneskinn som sakte øker i styrke og når lysstyrke av brukbar grad akkurat i det du er ferdig med det du skal. 

Nei, konkulsjonen fra min side er at dette minner mest om tulliball.  Om et behov for å markere at man gjør noe for miljøet, "så nå starter vi med å forby glødepærer, dere, så høres vi innovative ut".  Så lenge man tillater privatpersoner å ha varmekabler i oppkjørsla si så de skal slippe vinterføre vinterstid, og velsigner bruk av varmepumpe på "revers" så folk slipper sommer om sommeren, så blir lyspæreforbudet bare tullete. 

Hva gjør dere andre?  Har dere funnet pærer som fungerer?  Tips mottas med stor takk!  Inntil da får jeg protestere og skape koselys på kanskje den aller beste måten.  
Og så er det jov å håpe på retrett kanskje? New Zealand som var først ute med forbud har nå gått tilbake til glødepærer sies det.  Alternativt får man besøke tyske http://www.heatball.de/ da, og kjøpe seg en fin liten ballforma ovn som har som bieffekt at det lyser av den ;)

8 kommentarer:

Fargeheimen sa...

Eg heller er ikkje så veldig glad i desse sparepærene, dei gir elendig lys ja.
Så eg har hamstra skikkelege pærer eg. Trur eg har i nokre år fremmover. :-)

Ha ein fin dag.

Ingrid sa...

Hamstring er nok en god ide! Bra det ikke er bare meg som er "bakstreversk" ;)

Randi sa...

her går det mest i soft lyspærer....mykt lys som sprer seg er min favoritt.

Blir imponert over byggeprosjektet deres...så svært og flott hus.:-)

Ønsker deg en fin fin lørdag

Bondekjerringa sa...

Vet du, det er så godt å komme over en blogg som ikke viser bare hvite vegger og gulv, svindyre pynteputer og like dyre pynteting. Fortsett sånn! :)

Ingrid sa...

Så koselige kommentarer. Takk :)

Anonym sa...

Du kan kjøpe glødepærer på lysman.no og molo as .!!

Ingrid sa...

Takk for tips, Anonym :) Det skal definitivt sjekkes ut for jeg er stadig ikke fornøyd med erstatningene.

Unknown sa...

hehe. Har noen veldig fine med karbon glødetråd!. Eller har de mye fint på molo as ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...