søndag 7. august 2011

Hamstern har våkna!

Like sikkert som at jeg får en intens trang til å så når vårsola kommer snikende i mars-april, og til å strikke når de mørke kveldene kommer et par uker etter skolestart, MÅ jeg lufte tursko og bærbøtter i juli-august.  MÅ!  Hvis jeg ikke får gjort det (som i fjor høst) tilbringer jeg minst like mye tid som det tar å fylle ei bærbøtte på å gå hjemme og irritere meg over at jeg ikke får fyllt ei bærbøtte...  Da er det i grunnen bare å stikke til skogs!

 
Jordbæra og mye av bringebæra har kommet i hus på ekte juksevis denne sommeren, ferdigplukka i kasser fra gårder i nærområdet.  Det vi har fått fra egen hage er ikke mer enn at det har gått rett i munnen, til ungenes store fornøyelse.  Til neste år håper jeg på litt større jordbæravling.  Åkeren var ny i fjor og en god del av plantene ble skifta ut i vår pga tøff vinter, så åkeren er rimelig fersk og ikke særlig produktiv.  Men får den et år eller to på seg, så tenker jeg vi har nokså mye bær.  Jeg husker ikke helt nøyaktig, men vi har vel drøyt hundre planter tror jeg det var.  Det er godt å kunne gi ungene bær fra en åker som ikke er sprøyta.  Jordbær er en krevende produksjon som i det konvensjonelle landbruket sprøytes mye for å unngå både sykdommer, skadedyr og ugras.  Økologisk er jordbær en såpass vanskelig og arbeidskrevende produksjon at det er ikke mange som driver med det i stor skala, og det kan jeg si med sikkerhet at jeg aldri skal starte med heller.  Men småskala er altså helt greit. 

Bringebærbuskene i hagen har gitt litt avling i år.  Her er bilde fra 28. juli.  Lovende!
Juksebær i år altså.  Konvensjonelle jordbær og økologiske bringebær ligger i fryseren, og nå har vi fått litt blåbær i huset også.  Den er plukka på skikkelig vis på to blåbærturer denne helga.  Begge to i godt vær, med veldig hyggelig selskap og med god turmat i sekken. 

Morfar peker og forklarer

Ane og hjemkommen onkel var flittige bærplukkere.

Fire år gammel vinglepetter.  Lett sjanglende og syngende på tur.


Iherdig plukking lønner seg.  Sjeldent man finner SÅ mye markjordbær!
Vi kjempa oss gjennom blåbærskogen med barnevogna.  Alt for blåbæra ;)

Vedkomfyrfortografering gjennom vinduet.  Jeg er bittelitt sjalu ;)
Det er det lokale historielaget som eier huset jeg har tatt bilder av.  Huset står på en en gammel husmannsplass som nå blir tatt vare på for framtida.  De gjør en viktig jobb når de tar vare på vår relativt nære historie på denne måten.  Huset ligger fantastisk til i kulturlandskapet med utsikt over fjorden og blåbæreskogen like ved.  Det hviler en egen ro over plassen, og hadde jeg fått tilbudet tror jeg nesten jeg kunne funnet på å flytte inn.  Drømmen med stor D, som krever en Lottomillion eller flere skal jeg får realisert den, er å hente et gammelt tømmerhus og sette det opp på gården vår.  Jeg vil jo bo helst bo her vi bor, men jeg ønsker meg så innmari et gammelt hus! 

Det blir ikke veldig mye tid til å gå tur når man bygger hus, så det var veldig lenge siden sist nå, og turene ble derfor ekstra kjærkomne. Takk for turen! Nå ser vi fram til pannekakemiddager og smoothies til vinteren.

Det neste prosjektet for hamsteren henger her
Bildet er tatt 28. juli (samme dag som blingebæra tidligere i denne blogpposten.  Det mangler litt, men det er ikke lenge igjen nå til det blir saftkoking og høstlukt i huset.  Hamstern gleder seg!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...