fredag 4. juni 2010

Tak og parforhold...

Det er sykt mange avgjørelser som ska tas i byggeprosen. Når to voksne med bestemte meninger om mye, og i alle fall om husbygging skal bygge sammen er det kanskjer ikke annet å vente enn at det kan blir litt krøll av og til. Men vi er slettes ikke så uenige som jeg kanskje hadde frykta. Ti nå har det faktsik gått greit, og vi har utarbeida lange lister med alt fra farger til listeprofiler for å ha ting på plass FØR vi er gørslitne og leie og har hastverk med avgjørelsen fordi det plutselig haster for at ikke ting skal stoppe opp. Men taket har vi visst glemt...

Så den store (og eneste) uenigheten pr nå er ang tak. Vi har fått anbefalt (fra flere hold) Decra takplater eller takpanner eller hvadetnåheter. Så det går vi for. Men hvilken farge?? Gubben sier svart. Jeg sier grå. Min far som har fått beskjed om at han ikke har stemmerett sier antikkrød. Min diplomatisker mor sier svartgrått sjakkbrett eller trendy striper. :P
Jeg tenker som så at huset er et wannabe-gammeldags hus med smale sprosser, og (moderat) dekor rundt vinduene. Med den noe gedigne tak-arken gubben intenst har ønska seg er jeg redd for at taket vil føles enormt stort og dominerende? Det tradisjonelle taket på denne typen hus rundt om i området her er skifer. Det blir det dessverre(!) ikke hos oss, men jeg ønsker meg i alle fall fargen. Eller? Jeg har ikke sett taket live, og er usikker på om det blir for fake og at det da er bedre å ikke tenke tradisjon på taket i det hele tatt, men safe med et svart et? Eller rødt? Antikkrødt i såfall. Det har jeg sett live, det er faktisk ganske fint, men jeg ønsker meg primært ikke et rødt tak tror jeg...
Det står i alle fall mellom de tre "classic"-variantene som har en svært matt/ruglete overflate.

Her er jo fasong og engde nesten som huset vårt. Fint, sant?



Svart tak. Slettes ikke så aller verst, men litt for "hardt" og alt for moderne.

Og antikk-rødt. Fint dette også, men kanskje helst til litt mindre hus eller by-hus? Det ser faktsik slett ikke så verst "ekte" ut om man sammenlikner med ekte, gamle teglsteinstak (på avstand selvfølgelig), men det passer liksom ikke i bygda her hvor det er tradisjon for skifer.

Decra-tak

Kan noen være så snille å mene noe om dette? Eller best av alt: Kjære Decra: Kan dere lage et mørkegrått tak?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...