mandag 12. desember 2011

12. Tenn lys

Ane og klassen hennes har hatt adventstund på skolen i dag.  Flinke unger sang, leste og tente lys for frammøtte foreldre og alle skolens elever.  Veldig koselig!  Veldig flinke, konsentrerte unger!  Jeg føler meg overbesist om at det ligger mye god læring i det å øve inn og opptre på denne måten.



Ane fikk endelig de tidligere omtalte leggisene på seg i dag.  Lilla og grønne passa de anledninga bra.  Det lilla skjørtet hun hadde på seg sydde jeg til henne for 2,5 år siden tror jeg det var. 



Jeg leita fælt på nettet etter oppskrift på leggvarmere til en andreklassing.  Jeg fant ikke det jeg leita etter, så de er kokt i hop etter eget hode.  Dette heter vel en DIY på godt bloggenorsk...

Aneleggiser (str ca 7 år)
Garn:  Sandnes "Smart"
Pinne:  Strømpepinner 3,5

Jeg har ingen mål på strikkefasthet, men jeg strikker nokså stramt.  Er du en "løs strikker" kan det nok være greit å gå ned en pinnestr. 

Legg opp (løst og elastisk) 48 masker.  Strikk rundt i ribb 2 rett og 2 vrang til arbeidet måler ca 15 cm.  Øk så på en omgang 4 masker ved å strikke de fire siste maskene (2 r + 2 vr) på omgangen slik:  1r, øk 1 maske som strikkes rett, 1 vr, øk 1 som strikkes vrang.  1 r, øk 1 som strikkes rett, 1 vr, øk 1 som strikkes vrang.  Neste omgang strikkes de rette rett og de vrange vrang.  Økning skjer ved å plukke opp tråden mellom maskene og strikke denne vridd rett eller vrangt.  Strikk videre til arbeidet måler ca 30 cm.  Fell løst av i ribb.

Jeg skal se om jeg får posta nærbilde av økninga senere for å illustrere det jeg har forsøkt å skrive. 



Stripene er strikka med tre omganger i hver farge etter rytmen, tre lyslilla, tre mørkelilla, tre lyselilla, tre grønne.  Start og slutt er 6 omganger lyselilla.

Jeg vet imidlertid ikke om jeg kan anbefale å strikke så smale striper.  78 løse tråder ble det å feste, og det til tross for at jeg hadde dratt med meg den lyselilla tråden tvers igjennom hele arbeidet uten å bryte tråden.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...