fredag 18. november 2011

Forberedelser

Jeg har bladd bakover i dag og sett at jeg er nok en fredagsblogger.  Det er liksom den slappeste dagen i uka hvor jeg har bestemt meg for at det er lov å siiiige ned i sofaen med strikketøy, kaffekopp og en sjokoladebit mens Amund sover.  Deilig!

Denne uka har imidlertid vært så lite produktiv at jeg tenkte jeg skulle gjøre masse i dag, men nei.  Jeg skal kanskje muligens skifte på sengene...  litt senere...  kanskje ;)  Men jeg skal sitte her med kaffen min ei lita stund til.  Ute er det alt for glatt til å gå tur i dag.  Jeg prøvde men kom ikke lenger enn til postkassa før jeg snudde.  Jeg har brodder men vet ikke hvor de havna da vi flytta, så da sitter jeg her da.  I postkassa lå det to julegaver + "jul i svingen" fra nettbutikken til NRK.  Det skal vi se på og kose oss med i adventstida.

Jeg har produsert ei lue denne uka da.  Ungenes julekalendere skal snart fylles og siden ungene får sine luer resirkulert fra i fjor, måtte Amund få ei lue også.  Jeg er ikke helt fornøyd, så det kan være jeg gyver løs på ei til.  Denne blir i alle fall liggende så vi har ei å starte med i fall jeg ikke rekker ei til.



Jeg har hvert år en fantasi inni hodet mitt om en desember full av kos og kreativt kaos. Men kos og kaos tar tid og all erfaring tilsier at det blir knapt med tid innimellom husvask, tusenmillioner juleavslutninger, innkjøp i kjåkfulle butikker osv osv. I ærlighetens navn må jeg nok innrømme at førjulstida de siste årene har vært skikkelige "på hæla"-prosjekt. Men i år skal vi klare det! I år er jeg allerede godt i gang med gavene og har pakka dem inn etterhvert, i nyhuset har vi valgt bort gardiner og gubben skal ha litt permisjon sammen med meg like før jul. Så da har vi litt bedre tid enn vanlig i desember og vi har et håp om at vi skal unngå lillejulaftensritualet "gubben stryker julegardiner mens jeg pakker inn gaver.  Klokka halv to på natta"... Målet er at vi skal kose oss i desember, sove natt til julaften, og at mor skal ha både vettet og melkeproduksjonen i behold når januar kommer. Jeg er medlem av "familien nostalgi", og vil så gjerne ta vare på tradisjonene fordi det er så koselig. Men det er jo virkelig ikke koselig, egentlig, når det blir bare stress og mas? I år er dessuten første jula på glutenfri diett, og dermed må jeg finne tid til litt mer kakebaking enn tidligere år. Og da må jeg begynne NÅ.  Litt ekstra styr er det også å feire i nytt hus, men ny voksduk og advenstjerner til vinduene er allerede innkjøpt.  Fytti så flinke vi er!


Ungene, jula 2009 tror jeg det var.
Noe av det første som skal være klart er er Ane og Olas adventskalendere. Mormor har sydd finfine kalendere (som jeg ikke har bilde av akkurat nå) og de skal helst være klare med 24 pakker til hver, 1 desember. Mye av jobben er gjort når det er planlagt og jeg har lista klar, og på et forum jeg er medlem på har vi hatt idemyldring vedr hva som kan være egna pakker. Jeg er litt allergisk mot plastskrammel som blir liggende rundt og slenge, og forsøker å finne ting som ungene trenger og/eller bruker opp, i fin miks med opplevelser. Det går noen kroner, men det er mange ting her vi ville kjøpt til dem uansett, rett og slett fordi de trenger det.  Vi reduserer heller litt på julegaven fra oss til dem, for på julaften er det evig nok uansett.

Foreløpig ser lista sånn ut:

1. Nisseluer. Tradisjon. Jeg pakker inn de de har fra før og gir dem "lov" til å ta dem i bruk. Amund får altså ny lue og i tillegg tror jeg han skal få et lys som vi skal tenne til middag hver dag i håp om at det kan bidra til at freden kan senke seg litt ekstra
2. Fredagsgodis
3. Førjulsarrangement med farmor og farfar
4. Lage noe. Kanskje pepperkakehus tror jeg faktisk. Pga min cøliaki tror jeg ikke huset skal spises i år, og derfor kan det stå ekstra lenge og pynte opp.
5. Hipp fruktbokser til matpakken. (Ungene elsker dem!)
6. Nye ullstrømper
7. Ane får velge middag mens Ola får en eller annen ting.  En mørkeblå fargeblyant f.eks, for det ønsker han seg så innmari.
8. Litt lego til Ola (mulig jeg plukker ut noen biter og hjul fra den store kassa og pakker inn det).  Hårstrikk til Ane tror jeg.
9. Fredagsgodis.
10. Bytur (Kjøpe ribbe av en god venn på bondens marked)
11. Søndag. Lage/gjøre noe. Det ligger an til at det blir julegrantenning på skolen.
12. Nye spisevotter (tynne akrylhansker) til turene de skal på med skole og bhg
13. Glitter til Luciapynt som de kan ta med seg på skole og bhg.
14. Ola får velge middag. Ane får flere hårstrikk tror jeg.
15. Liten boks med tørka frukt til matboksen.  Trøka aprikos til Ane, tørka tranebær til Ola.
16. Fredagsgodis
17. Lørdagsgodis
18. Tur i skogen for å hente einerkvister, forhåpentligvis med pølsegrilling på bål (væravhengig)
19. Boblebad og fluorboks.
20. Fruktbokser
21. Noe julepyntgreier til rommene deres tror jeg.
22. Mulig julepynt her også.  Jeg plukker fra kassa vår.  Det holder i massevis for unger på 4 og 7.  Alternativt noe vi kan gjøre.  Jage garnnisser til juletreet kanskje?
23. Nattdrakter. Tradisjon som harmonerer fint med nypåskifta senger og nydusja unger. I tillegg baker vi julebrød og koker kakao med krem etter at ungene er ferdigdusja.
24. Noe de kan underholde seg selv med på formiddagen. Muligens en stor eller to mindre legobokser.  Eller hvis jeg kommer over det, en film vi kan se sammen i romjula mens vi har "kino" på stua.  Med risboller og julebrus.  Også det en tradisjon.

Jeg mangler en butikkbesøk eller to, men nå har jeg ei liste å jobbe etter, og det hjelper MYE!  Dessuten mangler vi nå bare to julegaver + en jeg vet presis hva skal være men ikke har kjøpt enda.  Huhei, dette lover godt!
Men altså: Ingen julebrus og sylte før 1. desember! ;)  Og minst mulig stress!  Det skal være koselig.  Er det ikke det er det bedre å kutte ut det meste av forberedelser.

3 kommentarer:

mettelang sa...

Fikk skikkelig julestemning av det innlegget her jeg Ingrid! :) Gleder meg til jul nå! Fin julekalender ungene får også :)

Turid sa...

Høres da ut som du har det meste klart for deg, Ingrid. Tror det blir en trivelig jul for dere, med både vett og melk i behold når Januar kommer. Kjempefin lue du hadde strikka da. Og Amund har blitt stooor! :-) Herlige unger har dere! Skulle det være mulig å snike inn et treff ett eller annet sted i adventstida, får du kauke ut. God helg, Ingrid! :-)

Klem, Turid

Ingrid sa...

Ingrid med stålkontroll og julestemning i november. Ikke verst! ;) Tror vi det varer? Er dere ledige neste helg da, Turid? Vi er hjemme hele helga såvidt jeg husker :) Kan ikke dere komme en tur, så lager vi litt julepynt og spiser litt brødmat og ei kake? Eller noe i den dur?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...