torsdag 10. februar 2011

Gulv til nydelen.

Jeg har insistert på heltre furugulv.  Gubben har insistert på berdigbehandla.  Nå har vi begge fått det som vi ville ;)  Valget falt på dette gulvet fra Moelven. Hvitpigmentert, hardvoksbehandla, 2 cm tykt.  Det er jo ikke bærende gulv dette, det skal skrues fast til sponplatene som snekkerne la i sommer som vi har traska rundt på siden.

Først et bilde av bare det gulvet vi har valgt.  Dette gleder jeg meg til å få i hus og på gulvet :D

Her er bilde av gulvet ved siden av et litt gulna ubehandla furugulv. Jeg kunne tenkt meg overflata på det ubehandla gulvet, men innser jo at gulvet må settes inn med noe, og da er ikke dette så dum overflatebehandling håper jeg. Hardvoksen skal angivelig være nokså motstandsdyktig mot flekker, tåle en del bruk før det blir veldig slitt, og det kan flekkrepareres.  Det siste er viktig viktig, og da måtte det bli en eller annen fettbehandling (såpe/olje/voks) og ikke lakk hvor man er mer avhengig av å slipe og lakke opp hele eller store deler av gulvet ved reparasjoner. 

Bildene er tatt på XLbygg.  Vi har ikke handla der, og har via via, fått litt bedre pris enn dette på litt bredere planker (142 mm) enn dette.  En god deal tror jeg.  Håper jeg. 

Forøvrig fikk vi sett på den ovnen jeg trodde vi skulle bestemme oss for.  Uniq 18 fra Westfire.  Den blir det ikke!  Jeg ser jo at den krever makslengde på veden på 30 cm, men at det i tillegg må være tynne fliser av ved, det kan man ikke se på bildene.  Selve brennkammeret eller hva man skal kalle det er lite og ekstremt grunt, og jeg klarer ikke se at man får stort inni der uten at det vil velte ut igjen når man åpner døra. Synd, for ovnen i seg selv var kjempefin.  Hva vi skal finne på i stedet, det er vi fryktelig usikre på pr nuh...

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...