søndag 30. januar 2011

Opprydding og OVERNATTING!!

Huset virker!! Vi har sovet der!! Gubben og jeg har sovet på det nye rommet vårt i natt etter å ha vært en tur i byen og spist en bedre middag for å feire tiårsdag som kjærester. Vi rakk ikke å flytte inn til tiårsdagen vår, men jeg klarte å lure ham i kveld og overraske med camping i eget hus. Det magler gulvpuss, lister og vindusforinger, men det overså vi glatt. Det ble en innmari koselig kveld og natt og blir nok et fint minne om "den første gangen". Ungene som sov hos svigers i natt kom ned til oss og fikk frokost med kakao på "senga" i dag tidlig, og vi tok bilder og sang og herja. Det ble virkelig ei stund vi sent vil glemme :) Helt umulig å få tatt skikkelige bilder av dem i dag, men vi får la bildene si litt om stemninga som råda ;) Glade byggeunger! Jeg er litt lei meg for at jeg ikke fikk knipsa bilde av dem i det de stakk hodet inn døra til oss. Ane var involvert i hemmeligheten og var et digert glis. Ola som ikke visste noe var helt himmelfallen og visste ikke riktig hva han skulle tro tror jeg, før han også glise bredt og tok sats og hoppa oppi til oss.
Ellers har helga gått med til BIG TIME opprydding! Vi fikk tilkjørt en 22 m3 container på fredag og nå er den full av byggeskrot, rot og rusk fra loft og kjeller, og fra vårt eget loft her vi bor nå. Huset framstår nå som adskillig lettere å jobbe videre med, og det er SÅ befriende og deilig!!!!! Vi har dessuten tatt en diger jafs i var egen flytteprosess også, iom opprenskinga på loftet vårt i dag , så også det begynner å fortone seg som en jobb vi skal overleve.

I skap og skuffer dukka det opp noen få skatter. Bl.a disse tre bildene, hvorav særlig det med hesten var nydelig og nok skal få komme opp på veggen. På Ola sitt rom kanskje? Den rosa dukkekjolen er dessverre i elendig forfatning, men den skal tas vare på, og kanskje lar den seg kopiere? Det er så gøy å finne slike. Det vitner om at det har levd unger her før, og at noen har tatt seg bryet med å sørge for leker. Kanskje kan den tåle en forsiktig vask og så bli hengt opp i glass og ramme? Den grå kjolen tåler en hel del mer ser det ut til, og Ane mente den kunne passe både til babydukka hennes og kanskje til babyen i magen? Blir det ei jente får vi vel se på det da ;)

Svigermor Randi har malt panelet på de to siste soverommene, og erklært høyt og tydelig at hun og mamma avgjorde sist helg (da jeg var dårlig) at jeg ikke får lov til å male mer pga magen. Vel, det er ikke meg i mot. Selv om vi så langt har brukt "snill" maling er jeg skeptisk og maling er dessuten et lite h***** for bekkenet mitt, så jeg smiler og takker, og skal prioritere tapetfjerning, gulvpuss (med maske) og en hel haug andre ting. Når vi nå har lovnader om god malehjelp i tida som kommer, kommer vi til å ho for oljemaling på stue og kjøkken. Deter mange mange som har samtykka i den vurderinga, og fortalt egne historier om vannbasert maling som ikke holder. Jeg liker dessuten ikke finishen like godt som på oljemalinga, så da går vi nok for olje. Det lukter, men den luktfrie gassen vannmalinga gir fra seg er jo heller ikke regna for å være ufarlig for helsa, så da blir det olje. Jeg som ikke skal male blir nok heller ikke arbeidsledig. Denne uka kommer siste lass med panel håper vi, så da kan jeg bruke tid på det også, og nå når februar starter kommer snekkerne nokså kjapt (har de lovt) for å bygge trapp og lage hull til pipa for oss. Det er en liten kræsj der, så vi vil ikke gjøre det selv. Det er kjekt at folk som kan det, gjør det, og dessuten er det kjekt å ha noen å henge om det blir noe kluss ;)

Med badet går det litt tregt, men det var varsla pga kræsj med annet prosjekt for han som har tatt jobben. Men nå er han snart ferdig med det andre prosjektet sitt så da får det nesten ferdigstøpte gulvet membran og flis på seg. Det skal bli gøy å se!

Til slutt i dag en ide fra Ikea (nok en gang). Jeg må se den på ordentlig først, men jeg lurer på om ikke denne kommoden kunne være en god ide. Den rommer i alle fall mye om man bruker den klokt, og det kunne vi trenge. En ide til hobbyrommet kanskje til perler, lim, blyanter, strikkepinner, maling osv osv osv... Eller til kjøkkenet med servietter, serviettringer, sølvtøy, stearinlys...

1 kommentar:

Lise Marit sa...

Liker stilen deres! Kombinasjonen av å ta vare på det orginale + fornye. Ellers likte jeg Jesus-bildet! Retro-kristent så det holder.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...