søndag 9. desember 2012

Ny dille! Snøkrystaller av papir!

Å ha som jobb å være i beredskap er rare greier.  Av og til er det noe så inn i granskauen travelt.  Andre ganger går det timer uten en eneste hendelse (det siste er ikke så vanlig da).  Ei usedvanlig rolig fredagsnatt gjorde at jeg fikk leita etter framgangsmåter for å lage snøkrystaller i papir.  Julekongen på NRK har falt i smak her i huset og der sitter vismannen Not inne slottet og klipper snøkrystaller i mangel av ekte snø ute.  De ønsker seg ekte snø så de kan feire jul, mens jeg ønska meg papirsnø for å pynte opp inne (i tillegg til at jeg ønsker meg snø ute selvsagt), men jeg har lurt fælt på hvordan man gjør det.  Google hadde som vanlig svaret.  Litt tålmodighet, vanlig kopipapir og ei lita spiss saks var det som skulle til, og jeg kjenner at jeg har fått em ny dille...  De ble så fine snøkrystallene og det var slett ikke så vanskelig som jeg hadde trodd.  Dette også...  Akkurat som flettestrikk.  Jeg skal slutte å tro og heller begynne å prøve tror jeg...



Instuksjonene fant jeg her.  Jeg fant flere oppskrifter og forklaringer, men denne var tydelig, og eksemplene på utklipte krystaller var rett og slett nydelige.  Jeg liker det tynne, sarte uttrykket og de nesten blondeliknende snøkrystallene.  Her er det bare å kaste seg ut i det.  Lykke til! 

Her er min aller første

Teknikken er kjempeenkel.  Det er bare kreativiteten som setter grenser.  Å åpne dem er som en liten julaften helt alene.  Denne...
...blir etter forsiktig utbretting, til denne:
De kan lages store.  Denne er laga med utgangspunkt i det største kvadratet man kan få av et A4 ark.
Denne av et kvadrat av den strimla som ble igjen av A4 arket fra den forrige. 
For å kompensere for min egen bruk av fryktelig dårlige mobilbilder, følger under en del tjuvgods fra googles bildesøk.  Nyt det, og la deg inspirere.  God søndag! (Selv skal jeg hjem fra den snåle jobben og soooooove!)
 
Eller hva med en araknofobisk mann?  Her er det kreativiteten (og fingerferdighetene...) som setter grenser.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ble også inspirert av Julekongen til å lage papir snøkrystaller, så takk for at du delte linker, nå skal jeg også prøve !! God Jul til deg !
Klem fra Irene

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Wow, nyyydelige!!!

Ingrid sa...

Takk for koselige tilbakemeldinger :)

Lykke til med klippinga, Irene!

Ingrid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...