onsdag 6. oktober 2010

Behandling av tregulv.


Jeg drømmer selvsagt om vakkert slitte, 200 år gamle, solide tregulv... Der kommer jeg nok til å bli skuffa gitt.


Heltre blir det på kjøkken og kanskje stue (igjen er det trappeproblematikken som hemmer oss litt), men det blir planker anno 2010, med det medfører av fordeler og ulemper, og vi er nødt til å bestemme oss for hvordan vi skal overflatebehandle.


Et vennepar av oss har heltregulv som allerede etter 2-3-4 (tida går fortere enn jeg tror tror jeg) år, ser vakkert grå og ikke nye ut. Kjempefine. De er behandla med grønnsåpe og kaffegrut. Det kunne jeg tenkt meg å forsøke, men det kommer ALDRI gubben i huset til å gå med på ;)


Så har vi såpebehandling uten kaffegrut. Det står det litt om her (bildet er også rappa herifra). Disse gulvene blir også nydelige, men det er ikke til å komme i fra at det krever tid OG KUNNSKAPER å få til dette.


Lut + olje er en mulighet. Krever også kunnskaper og noe vedlikehold.


Voks eller olje er en mulighet.


Male kan man jo gjøre. Tregulv er flotte når de er malt, men de er vel aller finest når de er passe slitt etter år med hard bruk så man går litt ujevnheter, og dessuten føles det litt råflott å bruke penger på heltregulv for så å male det så det blir "borte".


Og så er det lakk. Gubben digger lakk. Jeg hater det. Det påstås at dette er det enkleste gulvet å holde rent pga at overflata blir glatt og motstandsdyktig mot flekker, men at det er langt vanskeligere (for ikke å si umulig) å flekkreparere i tilfelle skader man kunne tenke seg å pusse på eller fuktbehandle for å få treet til å reise seg. Vi lakka gulvet i dukkestua i fjor sommer, og jeg ser jo at det er lett å vaske, men jeg liker virkelig ikke den plastaktige overflata gulvet får. Man mister liksom noe av tregulvets varme "myke" overflate, og det er jo den jeg vil ha. Skal man ha tre-lookalike "plastgulv" kan man likegodt legge laminat og spare masse tid og penger.


Det er krevende å være sær gitt. Dette må vi spekulere mer på og ta hensyn til tid, penger, kunnskaper, og ikke minst det å forsøke å bli sånn passe fornøyd begge to... ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...